A halogatás egy alattomos dolog, legtöbbször észre sem veszed, de máris eluralkodott rajtad. Ugyanakkor fontos tisztázni, hogy megértve és tudatosan kezelve könnyen legyőzhető gonoszról beszélünk.

 


Az oka legtöbbször nem más, mint egy negatív érzés, amit társítasz az elvégezni kívánt feladathoz. Ez egyszerűbbektől egészen a komoly negativitásokhoz is elérhet, ezért fontos ennek felismerése. Egy belső ösztönös késztetés állít választás elé: kisebb vagy a nagyobb ellenállás felé menj? Tudat alatt pedig pillanatok alatt meg is hozod ezt a döntést.

Ezek a negatív érzések, a kisebb ellenállás felé való mozgás, a tudatod egy védelmi mechanizmusa, ami hosszú évezredek alatt alakult ki. Ezek viszont a mai világban már alaptalanok, hisz korántsem valódiak már azok a veszélyek, amik sok ezer éve jelen voltak, így érdemes tudatosan ellent mondanod ezeknek az érzéseknek.

Ezek a negativitások sokszor magukon a feladatokon keresztül jelentkeznek, unalmasnak ítéled, esetleg nem érezed magadat elég felkészültnek az elvégzésükhöz. Sokszor pedig a végeredmény az, amitől tartasz. (Pl.: tetszeni fog nektek ez a cikk?)

A halogatás legyőzésének a kulcsa pedig nem más, mintsem, hogy tudatosan megvizsgáld azt az érzést, ami miatt nem akarod elvégezni az adott feladatot. Ez a korábban említett ösztönösség miatt nehéz, így tetten kell érned magadat halogatás közben, hogy meg tudd vizsgálni a negativitást és racionálisan válaszokat is tudj rájuk találni, amik segítségével át lehet billenteni a tudatot az ösztönösségről a racionalitásra.

A halogatás elleni technikák

Mivel érzelmi alapú a halogatás, így érdekes, hogy módszerekkel miképp is lehet ezt megakadályozni. A rendszerszemlélet és az akaraterő adnak erre választ. Egy nagy adag feladattal magad előtt, főleg olyanokkal, amiket ’nem szeretsz’, érdemes az feladatok egészét megvizsgálni. Keresd meg a miérteket. Miért kell megcsinálnod? Milyen célt érsz el ezzel? Mi történik, ha mégsem csinálod meg?

Ezekkel a kérdésekkel megtalálhatod azt, ami miatt értékes (vagy éppen nem) az adott feladat. Az érzéseidet csak kicsit változtatja, viszont megleled az egyik legfontosabb fegyvert a halogatás ellen: a motivációt.

A motiváció egy érdekes érzés. Akkor jön elő, amikor elkezded vizionálni a céljaidat és valós megoldásokat látsz magad előtt. Ellenben olyan, mint az energia ital, ugyan felpörget, de utána sokkal mélyebbre csúszol. Ezért fontos, hogy rendszeresen, egész képeket vizsgálva nézd feladataidat és teendőidet, gyakran emelj magad elé a célokat és próbálj szisztémákat kialakítani. Az elvégzett feladatok okozta öröm és megkönnyebbülés újabb és újabb lendületet adhat a további teendők elvégzésére.

Dr. Piers Steel kutatásának eredménye pedig ugyan ezt támasztja alá.
Motiváció = (Sikeresség X Érték) / (Behatások X Jutalomig tartó idő)

Ez annyit jelent, hogy a motivációd emelkedik, ha olyan tevékenységeket végzel, amiben korábban értél már el sikereket, vagy személyes indíttatásból fontos az. Ennek ellenkezője történik akkor, amikor sok figyelemelterelő hatás ér minket vagy az áhított siker eléréséig túl hosszú időnek kell még eltelnie. Hogy ezt miképp is tudod hasznosítani?

Az egyenlettel kell egy kicsit játszani, ugyanis az előző tapasztalatokból származó sikereket nem tudod csak úgy létrehozni, így muszáj végezned az adott feladatot. Így a legjobb megoldás, ha az adott feladat Értékét emeled. Pl. lehet, hogy vállalkozóként a hideg-hívás számodra idegesítő, unalmas és kedvtelen elfoglaltság, mégis ez teszi lehetővé, hogy olyan ügyfelek találj, akik segítségével el tudod érni a havi/évi bevételi céljaidat. Kívülről, a nagyobb képet vizsgálva máris több kedved lenne megemelni a telefont, igaz?

Az egyenlet másik oldalával kicsit egyszerűbb foglalkozni. A külső zavaró tényezőket apróbb módszerekkel könnyen ki tudod iktatni. Ezen felül egy másik hasznos módszer, hogy az adott feladatra rövidebb határidőt szabsz meg magadnak, így kénytelen vagy folytonosan haladni a feladattal. Némi jutalmazás sem utolsó, amikor befejezel egy-egy feladatot.

Sok apróság lesz az, amiből a nagyobb sikereid összeállnak majd. Ezekre érdemes odafigyelned, rendszerezve és strukturáltan kialakítani a szokásaidat, ezzel segítve a hosszútávú céljaidat is.